Onze landgenoot Max Verstappen heeft de F1 grandprix van Abu Dabi gewonnen en sleepte daarmee tevens de wereldtitel F1 seizoen 2021 binnen. Dat de druiven bij het Meredes-team van concurrent Hamilton zuur zijn, is meer dan duidelijk. Zij dienden een flink aantal protesten in bij de organisatie en de ‘autosport’ lijkt verworden tot een commercieel spektakel wat de naam ‘sport’ amper nog verdient.
Door: Ton Nijhof
In de eerste plaats passen felicitaties bij de prestatie van de jonge Nederlander; zijn prestatie kwam niet alleen tot stand door de overwinning in het olierijke slavenhouders-ministaatje, maar in een reeks van races waarin het talent van Verstappen en het tactische vernuft van de renstal de boventoon voerden. Mercedes had weliswaar opnieuw de snelste auto (verreweg zelfs), maar hun coureurs moesten desondanks het hoofd buigen voor de dit jaar ontketende Nederlander. Ook de Brit Hamilton, die hoopte zijn achtste wereldtitel binnen te halen, bleef het antwoord schuldig op de meer getalenteerde Max Verstappen. Niet omdat Hamilton’s bolide niet de snelste was – dat was de Mercedes zeker – maar omdat Verstappen een betere coureur is en de organiserende sportbond nogal wat merkwaardige beslissingen nam. Niet alleen in de laatste race in Abu Dabi, maar gedurende het gehele seizoen.
Tijdens de race op Silverstone (18 juli 2021) bijvoorbeeld, werd er niet minder dan een moordaanslag door Hamilton op Verstappen gepleegd. De Brit nam in zijn thuisrace een onverantwoord binnenspoor om Verstappen in de halen waardoor hij de bocht niet meer kon overzien en de jonge coureur bij een snelheid van meer dan 300 kilometer per uur van de baan tikte. Verstappen overleefde het ternauwernood. De organisatie vond het kennelijk prima en liet het bij een tijdstraf van 5 seconden voor Hamilton in zijn thuisrace. Foutparkeren in Amsterdam levert meer straf op dan een moordaanslag kennelijk… Toen een paar weken later dezelfde Hamilton een bocht afkneep waardoor beiden crashten, kreeg Verstappen wel de volle laag en strafpunten op zijn racelicentie. Het hele jaar door werd de Britse BLM-activist (maar in de Arabische slavenstaten even niet), goed voor een jaarinkomen van meer dan 80 miljoen Euro, op deze wijze bevoordeeld. De autosport kreeg gedurende dit seizoen meer en meer het karakter van een nadrukkelijk geregisseerd mediaspektakel waar andere belangen dan de sportieve een hoofdrol spelen.
In de laatste race crashte de Canadees-Iraanse coureur Latifi in de slotfase, waardoor de race een aantal ronden werd gestabiliseerd door een ‘safety-car’. Nadat de rommel amper was opgeruimd besloot de wedstrijdleiding om wat achterblijvers tussen de op dat moment leidende Hamilton en achtervolgende Verstappen weg te halen, waardoor beide coureurs het in één laatste ronde moesten uitvechten. Misschien goed voor een Netflix serie, maar wel schadelijk voor de sportieve integriteit en geloofwaardigheid van de sport. Het enige wat er eerlijk aan was dat Max Verstappen, in plaats van consequent benadeeld te worden, nu eindelijk eens een keer het geluk had om Hamilton te laten zien wie er nu eigenlijk het beste met een auto overweg kan. En dat is Verstappen.
De eerste geluiden over ‘racisme’ (Hamilton is coureur van kleur) zijn al genoteerd, maar daar heeft Jan Dijkgraaf al keurig en adequaat mee afgerekend.
Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.
Om te reageren dien je eerst aan te melden.
Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.