Afgelopen donderdag is het offerfeest begonnen. Het offerfeest is voor moslims ‘het grote feest’, terwijl het Suikerfeest ‘het kleine feest’ wordt genoemd. Het ‘grote feest’ is voor dieren bepaald geen feest.

Het offerfeest wordt gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim (Abraham), die bereid was zijn zoon te offeren voor God volgens de Koran (Soera 37; Al-Sâfât) en de Bijbel (Genesis 22:2). Volgens moslims zit het verhaal als volgt in elkaar: toen Ibrahim zijn zoon ter ere van God met een mes wilde doden, sneed het mes ineens niet meer. Daarop klonk de stem van God en die stuurde vervolgens een engel naar profeet Ibrahim die zei dat een ram de plaats van de zoon mocht innemen.

Dat is een rare tekst natuurlijk, want als de stem van God klinkt kan Hij immers ook meteen zeggen; “Jôh, als je een ram neemt snijdt dat mes meteen alsof die zo van de Blokker komt”. Of zoiets. Maar nee, God spreekt en vervolgens komt er ook nog een engel. Dat klinkt allemaal niet bijster logisch, maar vooruit.

Rituele slacht

Op deze dag worden door moslims dieren (meestal een schaap of een lam) die volgens dhabiha geslacht zijn gegeten. Dat volgens ‘dhabiha’ slachten is een lugubere vroeg-middeleeuwse methode, die de meer orthodoxe Joden ook toepassen. In Nederland mag een slachtbedrijf niet zomaar op die manier slachten, maar voor religie wordt in de wet een uitzondering gemaakt. Wie een dergelijke slachting een aantal malen heeft gezien (en dat heb ik), die eet gegarandeerd geen halal of koosjer vlees. Het is te gek voor woorden dat dit anno 2020 nog voorkomt – en dan nog met beroep op ‘religie’ ook.

De Wageningse landbouw universiteit (WUR) heeft dat eens onderzocht en noteerde het volgende:

“Uit het onderzoek kwam als voornaamste conclusie naar voren, dat onbedwelmd ritueel slachten in vergelijking met slachten na bedwelming op diverse punten nadelig is voor het welzijn van het dier. De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress veroorzaken. Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een ernstige pijnprikkel veroorzaken – bij sommige dieren onderdrukt doordat dieren in een shocktoestand geraken. Daar staat tegenover dat ze pijn niet via vocalisaties kunnen uiten, omdat ook de luchtpijp is doorgesneden. Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg. Ook kan er bloed in de luchtpijp lopen, wat een gevoel van verstikking oplevert bij dieren die het bewustzijn nog niet geheel verloren zijn. Bovendien blijven de hersenen van onbedwelmde dieren na de halssteek langer actief dan die van bedwelmde dieren. Het is niet uitgesloten dat in het bijzonder runderen na de halssnede relatief lang bij bewustzijn blijven doordat hun hersenen, anders dan bij schapen en pluimvee het geval is, via de niet doorsneden arteria vertebralis nog even van bloed voorzien blijven.”[1]

Iedereen mag natuurlijk een feest vieren, maar zullen we nu eens gewoon beginnen met ons aan de wet te houden en die wetten niet gaan uitzonderen met beroep op religie? Daar hebben wij gewoon recht op…


[1] www.library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/41827


Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Geef een antwoord

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld