Paastraditie
Pasen is voor het christendom het feest ter herdenking van Christus’ Verrijzenis uit de dood. Pasen volgt na de Goede Week. De Goede Week is de laatste zeven dagen van de grote vastentijd. In deze week worden ook Witte Donderdag en Goede Vrijdag gevierd. Voor de Syrisch-orthodoxe gelovigen is het paasfeest gisteren (16-04-2023) begonnen.
De reden van het verschil in paasdatum is niet alleen het gevolg van het feit dat de orthodoxe kerk nog eeuwen na 1582 (het jaar waarin Rome de Gregoriaanse kalender invoerde) de Juliaanse kalender heeft gebruikt, hoewel de paasdatum wel volgens de Juliaanse kalender wordt berekend. Lang daarvoor heeft de orthodoxe kerk al overwogen de berekening te hervormen, maar men wilde geen methode invoeren waardoor Pasen vóór Pesach zou kunnen vallen.
De term Pasen heeft echter zijn oorsprong in het Joodse Pesach. De Joodse viering van de uittocht van de Israëlieten uit het oude Egypte. Daarmee de bevrijding van het Joodse volk van de slavernij.
De term Israëlieten werd later ook de naam voor de inwoners van het koninkrijk Israël dat volgens de Bijbelse chronologie bestond van ca. 930 tot 722 voor Christus. We moeten het dan ook niet verwarren met de inwoners van het huidige Israël. Deze Israëliërs zijn Israëliërs op grond van hun nationaliteit, ongeacht etniciteit, afkomst of godsdienst.
Het brengt me wel bij Lody van der Kamp. Lody van der Kamp en zijn strijd tegen het traditionele Vlöggeln waar ik al eerder over schreef.
Antisemitisme nam toch niet toe?
Lody van der Kamp heeft nu, na één jaar, nog steeds enkele poaskearls de foute versie horen zingen. Lody van der Kamp vindt deze foute versie erger dan wat er in voetbalstadions wordt gezongen. En dat terwijl in 2019 Lody van der Kamp er helemaal niet vanuit ging dat antisemitisme toeneemt.
Om met scholiere en moslima Oumaima Al Abdellaoui kennis te maken schreven zij en de Nederlandse orthodox-joodse rabbijn, schrijver en zakenman Lody van der Kamp brieven aan elkaar. Daarbij – zo geven ze aan – werden de meest lastige onderwerpen niet ontweken. Na deze kennismaking gingen ze met elkaar in dialoog. Zij hebben dit beschreven in het boek ‘Over muren heen’.
Lody van der Kamp zijn mening daarop was dat ‘De vijand van de jood is niet de moslim, maar het beeld dat wij van moslims hebben.’ Het waren juist de christelijke partijen en de SGP die zelf een moeizaam oorlogsverleden hadden. De interesse in en ontwikkelingen van de PVV en FvD waren juist kwalijk.
Het CIDI had juist een soort van dubbele agenda. De cijfers die zij gaven waren juist geen harde feiten van toenemend antisemitisme maar slechts een registratie van ‘incidenten’.
Niet gehoord over ‘Goede Vrijdag’
Israël is in de pesachweek (donderdag 6 t/m donderdag 13 april 2023) opgeschrikt door Palestijnse aanvallen vanuit verschillende hoeken, zowel via raketbeschietingen uit Zuid-Libanon en de Gazastrook als via een dodelijke aanslag op twee joodse zusters op de Westelijke Jordaanoever.
Op goede Vrijdag was het dat in een moskee in Gaza een Hamas-leider de islamitische gelovigen opriep om alle Joden te doden. Een vertaling van het boek, ‘Over Muren Heen’ zal deze Hamas-leider zeker niet hebben gelezen.
Persoonlijk ben ik wel erg benieuwd of de scholiere en moslima Oumaima Al Abdellaoui en oud-rabbijn Lody van der Kamp de uitspraak van deze Hamas-leider en hun gevolg veroordelen.
Dat zij de burgemeester van Jeruzalem en die van al-Quds oproepen om ook op te treden tegen deze Hamas-leider. Net als dat Lody van der Kamp ook de oproep deed aan burgemeester John Joosten om op te treden tegen de ‘poaskearls’ en hun gevolg.
Vasten
De belangrijkste motieven om te vasten zijn religieuze motieven. Vasten kan vele doelen hebben. Je kunt zwakheden of problemen overwinnen met vasten en bidden. Het is een middel tot bezinning. In vergelijking met sommige andere religies wordt in het jodendom betrekkelijk weinig gevast.
Het jodendom kent geen langere periode(n) van vasten, zoals de veertig dagen vóór het christelijke paasfeest (het Syrisch-orthodoxe ‘Pascha’ vasten begint na drie dagen carnaval) of de islamitische vasten (de Ramadan). Het islamitisch vasten duurt traditioneel 30 dagen. Dit jaar is deze begonnen op 23 maart en is de vastenperiode op 20 april weer voorbij.
Nu stond in verschillende media dat middelbare scholen worstelen met islamitische leerlingen die op school willen bidden. De scholen worstelden al met de Ramadan. Het is een bekend gegeven dat islamitische leerlingen met het Suikerfeest (dit jaar vrijdag 21 april) thuisblijven. En dat zeker niet alleen de islamitische leerlingen die aan het islamitische onderwijs deelnemen.
Conclusie
We leven in Nederland in een seculier land. ‘De religie’ heeft echter inmiddels wel de gevoelige snaar van onze seculiere samenleving ontdekt. Ze roept veel en hard dat onze samenleving gelovigen discrimineert, racistisch is en de rechtsstaat sloopt. Inmiddels is het ook overduidelijk; de kans is groot dat het doel wordt bereikt.
En dan maakt het niet uit of het gaat om tradities bij het paasfeest, gebedsruimtes in het openbaar onderwijs, aanpassen van schooltijden of een extra onderbreking van een sportwedstrijd.
Als het gaat om de Nederlandse cultuur en tradities, onze manier van leven en onze keuze aan te vallen en belachelijk te maken is werkelijk niets te gek. Ook als het om de politieke keuze gaat, dan is er wel een Maarten van Rosmalen die de winnaar BoerBurgerBeweging vergelijkt met de Joodse Raad.
Wat ik me dan nu afvraag, en het is puur hypothetisch, maar welke rol zou Lody van de Kamp (net als Caroline van der Plas ook oud CDA’er) hebben gehad binnen de Joodse Raad?
Een rol die is te vergelijken met die van de opa’s van de latere PvdA-coryfeeën Lodewijk Asscher en Job Cohen. Of toch meer een Sig Menko en zoekt hij het bij een dominee Leendert Overduin. In plaats van zich uitleveren aan dé islam!
Nooit opgeven, niets doen is geen optie. Nederland / Enschede is het waard!
Erwin Versteeg is zelfstandig ondernemer en sinds maart 2018 voorzitter van ‘Verbindend Enschede’. De columns die hij schrijft, zijn op persoonlijke titel en bedoeld om een discussie op gang te brengen. Onderwerpen in de columns zijn lokaal, landelijke, geopolitiek of maatschappelijk, en daarmee lokaal en/of landelijk mogelijk geen onderdeel van hun (politieke-) verkiezingsprogramma.
.