Zowaar verscheen er opmerkelijk nieuws vanuit Facebook. Het bedrijf zou hebben ontdekt dat er vanuit Israël intensieve online beïnvloedingscampagnes worden gehouden, die invloed uitoefenen op maar liefst 3 continenten. Dit is interessant nieuws in een tijd waar iedere dag de Russen weer de schuld krijgen van iets wat dan weer wordt ‘aangetoond’ met obscure bevindingen – of zoals alleen onze eigen Ollongren dat kan: zonder feiten en voorbeelden.

Israël

Vanuit Israël zouden er al jaren de beïnvloedingscampagnes zijn gevoerd richting Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Het zou hier gaan om Facebookpagina’s, groepen, evenementen en Instagram-accounts. Sommige pagina’s zouden maar liefst meerdere miljoenen volgers hebben en vaak een ander narratief over de verkiezingen van het desbetreffende land presenteren dan dat wat Facebook normaal acht. De pagina’s zijn immers ontdekt omdat ze buiten de policor-algoritmes vielen van Facebook.

De accounts deden zich voor als lokale nieuwsorganisaties of lokale bewoners. Het doel van de accounts was om specifieke kandidaten neer te halen door sensatieverhalen en zwartmakerij. De campagnes waren vooral gefocused om de volgende landen: Nigeria, Tunesië, Angola, Togo en Senegal.

Opmerkelijk genoeg komt Facebook hier nu pas mee naar buiten terwijl het al jaren aan de gang is. Waarschijnlijk komt dat doordat de Russen er ditmaal totaal niet aan konden worden gelinkt. Wel blijft het opmerkelijk dat Facebook er pas vrij laat ‘achter komt’. Facebook werkt al langere tijd samen met de Israëlische overheid om politiek ongemakkelijke accounts te verwijderen. Dit alles om het imago van Netanyahu nog een beetje hoog te houden.

Beïnvloeden is van altijd en overal

Zo zien we maar dat landen, of groepen binnen landen, zich altijd bemoeien met verkiezingen van landen waar ze mogelijk belang bij kunnen hebben. De betere vraag die gesteld kan worden is onafhankelijk is Facebook hierin? Zullen ze de ene beïnvloeding eerder afkappen dan andere? Wat is hun beleid hier over? Facebook – en andere social media-giganten – bezitten tegenwoordig enorme macht als het gaat om verkiezingsbeïnvloeding, maar de vraag die het belangrijkste is: wie bepaalt welke beïnvloeding ‘oké’ is?

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld