In de gemeenteraad van Arnhem is een ‘uniform-motie’ ingediend en aangenomen; het stadsbestuur wordt daarin opgedragen om de kledingvoorschriften van handhavers en toezichthouders te veranderen.

Door: Ton Nijhof

Voor Boa’s moet het volgens de motie in het vervolg mogelijk zijn om een zichtbare ‘godsdienstige of levensbeschouwelijke uiting’ op straat te dragen: denk aan hoofddoeken, keppels, mijters, tulbanden en andere (merkwaardige) tekenen van enige religie. Het voorstel is ingediend door D66 en DENK – de laatste partij noemt zich lokaal ook ‘Verenigd Arnhem’. Dit zou “passen bij een stad die inclusief wil blijven”, aldus deze partijen. Kijken we naar de stemmingsuitslag  over deze motie in Arnhem, dan zijn ook GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, en Partij voor de Dieren vóór. CDA, VVD, PVV, SP en lokale partijen, stemden tegen.

Afb: pixabay

Het kenmerk van ‘uniforme kleding’ is dat iedereen van een zekere groep dezelfde kleding draagt. In het geval van militaire- of politiefuncties laat de overheid door middel van het uniform in essentie ook zien dat zij geen vooringenomen standpunt heeft over levensovertuigingen. Zo zal een streng gereformeerde die staande wordt gehouden door een neutraal geklede BOA zich in ieder geval niet kunnen beklagen over katholieke vooringenomenheid van de ambtenaar. Tussen ‘paapsen’ en  ‘fijnen’ hebben zich in het verleden namelijk immense twisten afgespeeld, waarvan het langstdurende geweld zich maar liefst 80 jaar voortsleepte. Ik ken mensen die zich over dat Nederlandse verleden grote zorgen maken en vinden dat zulks in onze tijd toch echt niet meer kan. Denk maar eens aan de Beeldenstorm van 1566. Volgens de genoemde partijen in Arnhem is Sinterklaas niet meer welkom vanwege racisme en slavernij, maar BOA’s met een mijter op kunnen dan weer wel. De gemeente Arnhem wenst dus verschil te maken in de diverse soorten sprookjes en wil dat nadrukkelijk laten zien. Daar zijn na de processen van Neurenberg nog mensen voor opgehangen.

Volgens de islamitische leer moeten ongehoorzame vrouwen zonodig worden geslagen (Soera 4:34) dus dat kan nog een aardig spektakel worden met islamitisch geklede BOA-vrouwen. Te denken valt onder andere aan de kantine, waar zich meerdere hoeken bevinden waar dergelijke vrouwen nader kennis mee zullen maken. Wat te denken van de Sikh BOA die moeite heeft met intersectionaliteit?

Ik wens hen allen veel sterkte en vooral stalen zenuwen. (het dragen van ‘tekenen van een ander staatkundig streven’ is in Nederland verboden (art. 435a Sr) en de islam kent een ander staatkundig streven)

——————–

 

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Geef een antwoord

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld