Criminaliteit is alles wat door algemeen verbindende voorschriften strafbaar is gesteld en wat verder daarmee te maken heeft. Daar is één uitzondering op: de vrijheid van religie. In ons land moet bijvoorbeeld het slachten van een dier voor consumptie volgens strikte regels gebeuren, die alles te maken hebben met het welzijn van het dier.

Door Ton Nijhof

Met dat ‘welzijn’ zal waarschijnlijk niet het ‘geestelijke welzijn’ van de dieren zijn bedoeld, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Voor een slacht op religieuze wijze bestaan regels en gelovigen ontlenen die aan geschriften die zij als ‘heilig’ beschouwen. Joden ontlenen dat aan de Thora en moslims aan de Koran. Dat al die religies zich willen bemoeien met zaken die eigenlijk weinig tot niets te maken hebben met een geëigende moraal die voortvloeit uit dat geloof, is in onze tijd eigenlijk merkwaardig. Die religieuze regels komen dan ook uit een tijd dat de wetgeving, voor zoveel aanwezig, diffuus dan wel onbekend waren bij grote groepen mensen. Op zo’n moment zijn religieuze gebruiken zelfs wel handig, omdat ze met een zeker gezag regels stelt aan de verder onbestuurde samenleving.

Adel

In 1533 legt de Engelse koning Hendrik Vlll de ‘Act of Supremacy’ voor aan het Britse parlement. Hiermee wordt aan het parlement gevraagd om Hendrik hoofd van de kerk te maken en hiermee te erkennen dat de koning van Engeland de man is die de meeste macht had op aarde, direct onder God en daarmee ook het hoofd van de Kerk van Engeland. In feite onttrok de Engelse adel het ultieme gezag aan de religie; een voorbeeld dat navolging zou vinden. In het vervolg was het éérst de adel en dan pas de kerk. Wanneer de burgerij echter systemen gaat hanteren waarmee zijzelf vorm geven aan de manieren van samenleven, dus regels stellen en die handhaven door een beoordelingssysteem (het recht), dan hebben de religieuze machthebbers helemaal het nakijken – en dat willen zij natuurlijk niet.

Venlose moskee

De merkwaardige uitzonderingen voor religieuze wetten, waarvoor andere wetten moeten wijken, is niet meer van deze tijd. De Venlose moskee die ‘eist’ dat een beachvolleybal-terrein naast de moskee niet gebruikt mag worden als de gelovigen daar worden bijgepraat over de toestand in de Hemel en dergelijke, zouden lik op stuk moeten krijgen: als er wordt gevolleybald mag de moskee niet gebruikt worden. Religie moet wijken want een minderheid kan een meerderheid niet dwingen hun merkwaardige regels te eerbiedigen. Als ze het daar niet mee eens zijn, dan gaan ze naar de rechter en stellen die voor aan hun God, die vervolgens zelf kan uitleggen waarom religieuze mensen last hebben van volleyballers.

Het wordt tijd dat religieuze organisaties gezien gaan worden als een soort van criminele organisaties die zich niet aan democratisch overeengekomen regels en voorschriften willen houden. Een religieus neutrale staat vereist een religieus neutrale straat waar iedereen de vrijheid heeft te geloven wat men wil. Maar denken is waarschijnlijk verstandiger…

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Geef een antwoord

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld