In mijn boek Avondland & Identiteit schreef ik: “Het vergaren van kennis is de enige ontsnappingsroute van de menselijke geest uit haar eigen verdorvenheid”. Het streven naar universele waarheid begint met kennisvergaring. Onderwijs speelt daarbij een essentiële rol. Oorspronkelijk ben ik opgeleid als geschiedenisdocent en later doceerde ik op de universiteit. Het onderwijsstelsel is mij goed bekend en veel van mijn publicaties gaan daarover.

Om te beginnen een gesprek met dr. Eric C. Hendriks over de eenzijdigheid van het academisch onderwijs:

 

Dit gesprek kent een lange voorgeschiedenis die ook het landelijk nieuws heeft gehaald:

http://politiek.tpo.nl/2017/01/28/kamerlid-duisenberg-vvd-doorbreekt-taboe-academische-eenzijdigheid/

http://nieuws.tpo.nl/2017/04/20/reportage-studium-generale-eenzijdige-linkse-academische-wereld/

Op basis van onder andere mijn ervaringen bij de universiteit heeft voormalig Kamerlid Pieter Duisenberg (tegenwoordig voorzitter van de VSNU) een onderzoek ingesteld naar de eenzijdigheid in de academische wereld.

In 2017 sprak ik hierover tijdens een masterclass op de Universiteit van Amsterdam:

http://politiek.tpo.nl/2017/10/15/niet-progressieve-wetenschappers-hebben-te-maken-met-een-glazen-plafond/

De NRC publiceerde vrij recent een opiniestuk van mijn hand onder de naam Oorlog in de wetenschap:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/16/oorlog-in-de-wetenschap-a1599606

Hoe het onderwijs beter kan? Door weer aandacht te geven aan Bildung!

http://cult.tpo.nl/2013/09/06/het-hedendaagse-onderwijs-waar-blijft-de-bildung/

Met een epische geschiedenisleraar heb ik uitvoerig gesproken over de staat van het onderwijs:

 

Alle bovenstaande bevindingen heb ik gebundeld in een kort overzichtelijk hoofdstuk. Dat schreef ik op uitnodiging van Frits Bosch voor zijn boek Wereld op een keerpunt, dat onlangs is verschenen. Op Managementboek.nl vat de recensent Louis Thörig mijn bijdrage over het huidige onderwijssysteem samen:

 

Het hedendaagse onderwijssysteem zou beter ingericht kunnen worden om de potentie en veelzijdigheid van leerlingen en studenten te bevorderen. De snel digitaliserende samenleving vraagt rigoureus om een andere aanpak.”

 

Delen via