Het bedrijf Sports Illustrated promootte jarenlang hun producten met het gebruik van modellen met prachtige vrouwelijke vormen. Nu zijn ze ook daar volledig op de deugtoer gegaan. In 2016 ging het bedrijf ze in zee met model Ashley Graham om plus size models te promoten. En nu komen ze met een nieuwe boerkini-lijn aanzetten.

Deugen is een gevaar voor de volksgezondheid

Voor het promoten van plus size models valt nog wel wat te zeggen. Met weerstand bieden tegen de ongezonde voedings- en levensstijlen van modellen die een verkeerd en ongezond ideaalbeeld kunnen promoten lijkt weinig mis. Zeker als ‘plus size’ een figuur van Ashley Graham inhoudt; hartstikke mooi, dikke prima (ha ha).

Maar nu zien we dus vooral dat Sports Illustrated buigt voor een (langzaam, want ja, hijgend en puffend) opkomend fenomeen in de VS: de fat acceptance movement. Al jaren is er kritiek op de modellenwereld omdat ze een onhaalbaar ideaal (daarom is het ook een ideaal) promoten onder jonge meiden – en jongens.

Nu is het waar dat veel modellen ‘mooier’ worden gemaakt door middel van fotoshop – en gelukkig maar, stel je voor dat ze van zichzelf zo perfect waren, dat zou pas deprimerend zijn – of bij sportmodellen door het gebruik van ‘verboden’ sportmiddelen. Maar ook moet gezegd worden dat de fat acceptance movement een stroming is die bewezen wetenschap naast zich neerlegt onder het mom van ‘je moet je gewoon fijn voelen’. (Alsof een persoon met lichaamslengte 1,64 en lichaamsgewicht 80 kilo zich fijn voelt.)

Belachelijke representanten van deze stroming komen met de meest absurde claims: dikke mensen leven langer, ze hebben minder kans op letsel, er is geen enkel verband tussen overgewicht en gezondheidsproblemen zoals diabetes.

Waar body positivity begon als weerstand tegen de obsessieve drang van media om alleen maar skeletten als modellen te promoten is het doorgeslagen naar de fat pride movement. Een beweging (nogmaals, van veel beweging is geen sprake) waarin je moet accepteren en zelfs vieren dat je obesitas of overgewicht hebt.

Kuisheid über alles

Gisteren bleek dus uit een nieuwe promotie dat Sports Illustrated helemaal de weg kwijt is. Waar vrouwen in de jaren ’20 nog streden om het recht om met badpakken op het strand te kunnen liggen, promoot Sports Illustrated nu juist allesbedekende boerkini’s onder het mom van ‘female empowerment’ en – natuurlijk – inclusiviteit.

In een video op Twitter legt het desbetreffende model uit dat als ze een modellenblad las, zij zich nooit vertegenwoordigd voelde door modellen. En wat dacht Sports Illustrated? Laten we terug gaan naar een victoriaanse kledinglijn om zo onze jaarlijkse deugquota te halen!

En terwijl in landen als Iran vrouwen de straat op gaan om te demonstreren tegen de repressieve lichaamsbedekkingswetten, stimuleren wij onbewust – of toch bewust? – deze middeleeuwse culturele trend, die simpelweg niet thuis hoort in de moderniteit.

Altijd als je denkt dat we wel een hoogtepunt – of dieptepunt, het is maar net hoe je het ziet – hebben bereikt wat betreft ultiem, toxisch deugen, komt er altijd iets nog veel triesters.

De zelfhaat en onwetendheid bij dit soort bedrijven is gigantisch. Get woke, go broke.

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld