De notie van linkse vorming, of een linkse bias op de universiteit is onzin, volgens Cees Leijenhorst.

Cultuurmarxisme? Nonsens-concept. Geen idee wat dat zou moeten betekenen.

“Hoezo links? Bestaat er dan ook rechts kankeronderzoek?” aldus de rector magnificus van de Radboud Universiteit.

Meldpunt indoctrinatie? Aantasting van de academische vrijheid! aldus bezorgde academicus prof. Mathijs “vrijheid van meningsuiting is niet voor iedereen” van de Sande.

Hier even een overzicht van wat mastervakken politieke en praktische filosofie van dit jaar:

Ethics and power in knowledge production

After this seminar you can:

  • Critically reflect on the key concept of knowledge production in philosophy (TOK and philosophy of science), the university, and in relation to colonialism, sexism and racism, and philosophy of science;
  • Connect these theoretical topics to the questions of ethics and politics in a globalized society and at the university;
  • Explore the contemporary debates about decolonizing the university and society;
  • Learn to read very difficult philosophical texts (e.g. form and content) collectively.

Goed dat daar eindelijk eens aandacht aan besteed wordt. Al die kennis is ook maar geproduceerd door witte mannen. Dat kan dus niet deugen. Wiskunde had er heel anders uitgezien als die witte mannen het niet hadden gekaapt. De wetenschappelijke methode is gewoon een reflectie van witheid en toxic masculinity; het instrument waarmee ze de westerse wereld in hun patriarchale greep houden.

Praktische filosofie 1

Na afloop van de cursus

  • kan je de politieke rol van verzet, tegenstelling, en conflict filosofisch duiden;
  • kan je filosofisch reflecteren op uiteenlopende vormen van oppositionele politiek;
  • beschik je over een gedegen kennis van diverse hedendaagse politiek denkers.

Diverse hedendaagse politieke denkers. Dat klinkt goed! Wie zijn die diverse denkers?

Judith Butler, Alain Badiou, Ernesto Laclau, Jacques Rancière en Houria Bouteldja.

1492: Race, Religion and the Colonising ‘Man’

The year 1492 is a symbolic turning point in world history. For some it is the start of European greatness, expansion, discovery, science etc. For others it was the start of the end, genocide, slavery, and dehumanization. We begin this course by mapping these different perspectives, focusing on the intersections of race, religion, gender, and colonization. In the following weeks, we zoom on each of these concepts and interrogate them philosophically by means of a dialectical reading/discussion strategy. Texts will be selected from the canon and paired with texts that aim to critique or decolonize this canon. Through discussion we come to reflect upon both and draw some preliminary conclusions on the impact of this symbolic moment in relation to philosophy, knowledge production and more specifically identity production in relation to contemporary political modes of exclusion.

 

Dus wees allemaal gerust: We lezen immers ook de nazi-filosoof Carl Schmitt. Alles weer keurig in balans, toch?

Delen via


Lees ook