NPO-programma’s blijken een uitstekend platform om domoren de kans te geven hun propagandakreten via het scherm de huiskamers in te gooien en de publieke opinie in de door deugdenkers gewenste richting denkrichting te sturen. De laatste maanden besmet niet alleen het COVID-19 virus maar ook het BLM-virus het doen en denken van veel landgenoten – en de doorsnee burger kan met geen mogelijkheid een duidelijk beeld krijgen van de effecten van beide virussen.
Door: Kol. b.d. Charlef Brantz
De trouwe Formule 1-kijker wordt bijvoorbeeld al wedstrijden geconfronteerd met een Lewis Hamilton die een aantal van zijn mede coureurs heeft kunnen overtuigen dat knielen, dragen van pet en shirt met een BLM-opdruk het uit de wereld helpen van racisme ondersteunt. Hamilton benadrukt door een ketting met een slotje om de nek, ook dat vooral de slavernij het lot van de gekleurde medemens in de achterliggende eeuwen heeft bepaald. Daardoor bevestigt Hamilton dat het ook voor hem draait om symboolpolitiek, want als hij de moeite had genomen om zich te verdiepen in de BLMfilosofie en slavernijgeschiedenis dan was hij vermoedelijk iets voorzichtiger te werk gegaan.
Net als de in Nederland verblijvende Akwasi en Afriye, heeft Hamilton niet in de gaten dat slavernij en slavenhandel zowel een blanke als een niet-blanke/getinte kleur bezitten. Voor het gemak concentreren deze drie en hun adepten zich op de blank-gekleurde delen – en laten ze angstvallig het donkere/gekleurde deel consequent buiten de discussie. De vraag is echter of de drie op de hoogte zijn van dat wat ze niet bespreken, en gelet op hun uitspraken kan daar aan sterk getwijfeld worden. Om hun gedachtegoed in de nabije toekomst in de juiste richting te duwen, kunnen ze nadenken over de uitspraak van Zora Neale Hurston, de beroemde Afro-Amerikaanse schrijfster die aan de basis heeft gestaan van de Harlem Renaissance. Bitter merkte zij in de vorige eeuw op: “the white people held my people in slavery here in America…they had bought us, it is true, and exploited us…but the inescapable fact that stuck in my craw was..my people had sold me…my own people had exterminated whole nations and torn families apart for a profit before the strangers got their chance at a cut. It was a sobering thought. It impressed upon me the universal nature of greed.” Hieraan kan toegevoegd worden: de universele natuur van slavernij en slavenhandel.
De historie onderstreept dat slavenhandel en slavernij niet beperkt is gebleven tot Afrika en Amerika en altijd verbonden was met winnaars en overwonnenen. Beweerden Afrikaanse stammenhoofden niet dat de door hen verkochte Afrikaanse medemens aan de blanke slaventransporteurs niet meer waren dan krijgsgevangenen en criminelen? Waren het niet Arabieren die zijn begonnen met het afvoeren van massa’s Afrikanen om die op openbare bazaars in Noord-Afrika en het Midden-Oosten tegen de hoogste bieder te verkopen? Speelden Arabieren niet een belangrijke bemiddelende rol bij de trans-Atlantische slavenhandel? Hebben Arabieren niet tussen de zevende en negentiende eeuw 14 miljoen Afrikanen afgevoerd naar het Arabisch Schiereiland en het Midden-Oosten? Veel meer dan naar de Amerika’s zijn getransporteerd!
Waren het niet Afrikaanse stamhoofden die brieven schreven en afgezanten zonden naar de Europese hoofdsteden om te protesteren tegen de afschaffing van slavernij en slavenhandel? Tunde Obadina, één van de directeuren van Africa Business Information Services verwoordt dat als volgt: “When Britain abolished the slave trade in 1807, African rulers who had become accustomed to wealth gained from selling slaves or from taxes collected on slaves passed through their domain. African slave-trading classes were greatly distressed by the news that legislators sitting in Parliament in London had decided to end their source of livelihood. But for as long as there was demand from the Americas for slaves, the lucrative business continued … A consequence of the ending of the slave trade was the expansion of domestic slavery as African businessmen replaced trade in human chattel with increased export of primary commodities. Labour was needed to cultivate the new source of wealth for the African elites. The ending of the obnoxious business had nothing to do with events in Africa. Rulers and traders there would have happily continued to sell humans for as long as there was demand for them.” Hoewel Mali, één van die West-Afrikaanse landen, de slavernij en slavenhandel wettelijk in 1960 afschafte, leven er in dat land nog steeds honderdduizenden slaven. Ook op de andere continenten vormen slavernij en slavenhandel nog steeds lucratieve verdienmodellen (wat dacht u van de Oeigoeren?).
Vanuit het middenrif ongefundeerd en ongenuanceerd roeptoeteren zonder argumenten en/of bewijzen aan te dragen, geeft de indruk dat het herhaaldelijk aanslingeren van slavernij en slavenhandel wordt gebruikt om te verdienen aan de ellende van voorgaande generaties Afrikanen. Akwasi, Afriye en Lewis Hamilton moeten niet vergeten dat ook zij voortkomen uit een cultuur waar onderdrukking van de kleine man institutioneel was en is en vertaald werd en wordt in slavernij en slavenhandel. Hun Afrikaanse voorouders zijn er machtig en niet te vergeten zeer vermogend door geworden. Als ze, gedreven door het onrecht van slavernij en slavenhandel, de volgens hen slechte maatschappelijke positie van de donkergekleurde mens aan de kaak willen stellen, dan is demonstreren en protesteren in de straten van Arabische en Afrikaanse hoofdsteden – waar slavernij en slavenhandel nog steeds gemeengoed blijken te zijn – een reëlere keuze.
“Deze neger buigt voor niemand”, riep de voormalige Nederlandse international Winston Bogarde eens uit; en onlangs werd dat aangepast naar “een trotse neger buigt en knielt voor niets en niemand”. Die uitspraak zouden de drie tot hun lijfspreuk moeten maken. Dat is een betere instelling en opstelling dan het zinloos knielen om een activistische beweging te steunen die het vernietigen van het westerse samenlevingsmodel ten doel heeft gesteld. Een model overigens, waarin de gekleurde medemens respect kan krijgen, rijkdom kan vergaren (als F1-coureur) en zijn stem kan laten horen. En wellicht is een intensieve bestudering van de historie van slavernij en slavenhandel ook geen overbodige luxe.
——————–
Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.
Om te reageren dien je eerst aan te melden.
Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.