Vandaag verscheen er weer een uiterst boeiend gesprek op Café Weltschmerz. Historicus Perry Pierik en politiek socioloog Eric C. Hendriks bespraken de invloed van het cultuurmarxisme op de westerse wereld. We krijgen een mooi beeld van hoe actueel en aanwezig het marxistische gedachtegoed nog steeds is in de sociale wetenschappen. Hendriks beschrijft de literatuur die hij moest lezen tijdens zijn studie en vertelt dat hij terugkijkend op zijn studie pas ziet hoeveel marxistische intellectuelen nog een podium krijgen binnen zijn tak van wetenschap. Aangezien hij studeerde in Amerika laat het mooi zien hoe diepgeworteld het marxisme onder de hoogleraren daar wel niet is.
Het meest interessante aan het gesprek is het door Hendriks uitgevonden drietrapsmodel om cultuurmarxisme te herkennen en te onderscheiden van ander links (activistisch) denken:
Volgens de theorie van Hendriks moet er aan alle drie de eisen worden voldaan om iemand als ‘cultuurmarxist’ te kunnen aanmerken. Door deze strakke definitie van het begrip ‘cultuurmarxisme’ wil Hendriks de voorspelbare framing als ‘complotdenker’ voorkomen.
Vandaag verscheen er een artikel in Vrij Nederland over Paul Cliteur en waarom hij een complotdenker zou zijn. Echter, als we de aflevering van Weltschmerz bekijken en de definitie van Hendriks erbij pakken is deze ridicule frame-poging van links zo onderuit te halen. Vanaf nu zullen ze meer hun best moeten gaan doen (lees: meer hysterie, meer beschuldigingen, meer verzinnen, meer spinnen).
Ik raad u dan ook aan, beste lezers, om deze zeer intrigerende aflevering van Café Weltschmerz te bekijken!
Linkje:
Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.
Om te reageren dien je eerst aan te melden.
Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.