In het artikel in de TC Tubantia wordt gesteld: “met camera’s wordt in de gaten gehouden welke voertuigen de zone inrijden”. Nu is het op papier de bedoeling van zero-emissie om de uitstoot van CO2 zo veel mogelijk te beperken. In het geval van deze omvangrijke bezuinigingsexercitie: de halfjaarlijkse uitstoot van één gezin zoals is uitgerekend door 1Twente.

Een bijdrage van: Erwin Versteeg

In werkelijkheid is het echter de volgende stap naar de open digitale gevangenis genaamd Enschede Smart City. Het is namelijk onderdeel van het plan ‘Agenda 2030’. En dan het hoofdstuk: van zero-emissie naar 15-minuten stad.

Vooraf

In 2022 heb ik via een WOO-procedure informatie opgevraagd en gekregen. De Andere Krant heeft over de uitkomsten van deze WOO-procedure een uitgebreid artikel gepubliceerd. Een WOO-verzoek dat op basis van mijn analyse 14 opvallende punten opleverde. Het WOO-verzoek kwam nadat ik eerder politieke vragen had gesteld en meerdere artikelen heb geschreven die betrekking hebben op de Agenda 2030 en Smart City. Zie onder meer [1][2] en [3].

In 2022 stelde woordvoerder Johan Miener van de gemeente Enschede dat “Enschede niet omgeturnd is tot Smart City”. En dat klopte weliswaar, maar het was echter ook duidelijk dat het maar een halve waarheid was.

Eerder was de gemeente Enschede al vrijgesproken omdat de privacy-toezichthouder kennelijk zonder deugdelijke juridische onderbouwing een boete had opgelegd. Bij de uitrol van de Smart City-agenda blijven er echter onverminderd grote vraagtekens over de schending van de privacywetgeving.

Bij de digitale controle welke voertuigen het centrum inrijden worden immers gegevens vastgelegd; gegevens die te koppelen zijn aan een persoon. Een persoon die uiteindelijk gedragsverandering moet ondergaan, bewerkstelligd door ontmoedigingsbeleid.

Ontmoedigingsbeleid

We zien het bij het halsstarrig vasthouden aan Diftar. In plaats van belonen, houdt de gemeente vast aan ontmoedigen. Dit ontmoedigen is echter slechts een schijnbeweging en een opstap naar beloning.

Maar voordat het zover is, moeten de geesten nog rijp worden gemaakt. Dat de gemeente serieus is, blijkt wel uit de 75 miljoen euro die ze wil steken in mobiliteit en ontmoediging van autobezit.

Met die 75 miljoen steekt de gemeente Enschede zich echter voor 43 miljoen in de schulden. Het betreft namelijk co-financiering, wat inhoudt dat als het niet wordt uitgevoerd volgens de subsidievoorwaarden, er terugbetaald moet worden.

Het vasthoudende blijkt ook uit wat een woordvoerder van de gemeente Enschede aangeeft met betrekking tot wat de gemeenteraad aangeeft. Namelijk; “Tijdens de behandeling van de OV-visie in de stedelijke commissie had een aantal fracties opmerkingen bij de verwijzing naar autovermindering en naar de term ‘10 minuten stad’. We hebben het in de nieuwe versie daarom anders opgeschreven, maar de kern blijft hetzelfde.”

Met andere woorden, de gemeenteraad kan wat vinden, de ambtenarij houdt gewoon voet bij stuk. Zij hebben zelfs een hogere ambitie dan de Smart City met zijn 15-minuten stad.

Wat is een Smart City (slimme stad)?

De definitie van een Smart City is dat de stad wordt bestuurd op basis van data. Deze data worden verzameld door sensoren in de stad. Dat kan variëren van strips in het wegdek die de verkeersdrukte meten, luchtsensoren bij huizen die de luchtverontreiniging meten, tot sensoren die de doorstroom in het riool bijhouden.

Een Smart City (slimme stad) maakt gebruik van data en algoritmes om slimmer beleid te bedenken, beter uit te voeren en (sneller) te evalueren.

Sensoren zijn niet de enige dingen die data verzamelen. Het gedrag van de inwoners op social media wordt bijgehouden, en ook externe (open) databronnen worden gebruikt, zoals het weer of CBS-gegevens.

De volgende stap is dat algoritmes deze data omzetten in informatie waar ambtenaren en bestuurders de stad mee kunnen besturen. Algoritmes helpen ambtenaren en bestuurders niet alleen bij keuzes maken.

Een stap verder is dat de algoritmes direct al dingen gaan aansturen op basis van data en zo het gedrag van inwoners van de stad veranderen. Met een mooi woord wordt dit nudging genoemd. Wat dan vervolgens ook een politieke variant kent; de maakbare samenleving. Overigens was er in het sociaal domein in 2017 al een lopend project (zie ook [1] en [2]).

Binnen een Smart City heb je – afhankelijk van de grootte – verschillende wijken. De 15-minutenstad kun je dus tevens vertalen naar een afgebakend stadsdeel of wijk van een stad. Voor Enschedese begrippen, Stadsdeel Noord met de wijk Deppenbroek. Of Stadsdeel Zuid met de wijk Wesselerbrink.

Wat is een ’15-minuten-stad’?

Een 15-minutenstad wordt in de ambtenarij van gemeentes, ministeries, NGO’s en veel andere instanties ’15-minute city’ genoemd.

Bij een 15-minute city is de gedachte dat je alles wat nodig hebt voor je bestaan, zoals werk, scholen, gezondheidsposten en voorstellingen, binnen 15 minuten te voet of per fiets kunt bereiken. Zoals het bedrijf Goudappel aangeeft; bij een 15-minutenstad draait het om het vasthouden van de mobiliteit in de eigen wijk of buurt. Dit is dan nodig om het uitstoten van CO2 zo veel mogelijk te beperken.

Je hoeft dan ook geen Jules Verne te zijn om je voor te stellen hoe je met een social-credit systeem punten kunt ontvangen, wat je vervolgens koppelt aan een digitaal certificaat (een soort paspoort dus). En zo een wereldwijd systeem uitrolt onder de noemer; “burgers over de hele wereld beschermen tegen bestaande en toekomstige gezondheidsgevaren, inclusief pandemieën”.

En wie denkt dat dit iets lokaals of vrijblijvends is, in 2023 hebben de Europese Commissie (EC) en de World Health Organization (WHO) besloten dat er een “digitaal Covid-19-certificaat” moest worden ingevoerd.

Veel mensen zullen zich nog ongetwijfeld herinneren dat voor veel mensen de beloning ‘op vakantie te kunnen gaan’ een reden was om zich toch te laten vaccineren met een vaccin op basis van de experimentele mRNA-techniek.

Dus naast pandemieën

In de afspraak tussen de Europese Commissie (EC) en de World Health Organization (WHO)is sprake van het beschermen tegen “bestaande en toekomstige gezondheidsgevaren”. Zie in dat kader ook de pandemische paraatheid waar nu informatie over naar boven komt.

Dit moet, zoals we nu weten op basis van het geheime inlegvelletje van Mark Rutte, door de NCTV ‘kabinetsbreed’ in kaart worden gebracht en uitgewerkt. Ze hebben betrekking op alle denkbare terreinen zoals energie, opvang, zorg, transport, enzovoorts.

En om dat te doen, kan de overheid dus een digitaal paspoort gebruiken (dat je kunt tracken en tracen), camera’s en contactpunten (sensoren).

Hiermee kan er bij volledige uitrol niet alleen worden gecontroleerd of je onterecht in een emissievrije zone bent geweest met het dan verplicht bij je dragende digitale paspoort. Maar ook kan er worden gezien of je niet ook bij de McDonald’s bent geweest, wat je dus social credits kost.

Een ander voorbeeld van de uitrol van onderdelen van de ‘Agenda 2030’ en Enschede Smart City zijn de slimme verkeerslichten en straatverlichting in Enschede.

Het is dan ook niet zomaar dat Arcadis, Capgemini, het Centraal Bureau voor de Statistiek, TU Delft, KPN, VodafoneZiggo, Heijmans en nog zo’n 80 bedrijven en instanties dagelijks bezig zijn met het realiseren van een van de duizenden Smart City-projecten in Nederland, en dus ook in Enschede.

Als voorbeeld

Het eerder genoemde bedrijf Goudappel speelt een leidende rol in zo’n 2500 projecten op het gebied van duurzaamheid. Ze werken ook aan het landelijke project ‘Green Deal ZES’, dat staat voor Zero Emissie Stadslogistiek.

De gemeente Enschede is een van de gemeenten die samenwerkt met Goudappel. Ze deden bijvoorbeeld reeds in 1984 in opdracht van de gemeente Enschede een onderzoek naar de veiligheid van fietsverkeer op wegvlakken. Ook hebben ze de gemeente Enschede begeleid bij het uitrollen van de fietssnelweg F35.

Maar ook deed Goudappel het onderzoek naar de 25 miljoen kostende tunnel in de Oostwegen doet het bedrijf onderzoek naar geluidsoverlast van verkeer. Dat deden ze bijvoorbeeld ook bij het verkeersonderzoek naar de overlast van de moskee die op de kruising Spaansland/Beverstraat/Kuipersdijk moet komen.

En dat de onderzoeken van Goudappel niet altijd een schot in de roos zijn, blijkt. Enschede is volgens een onderzoek van Goudappel vier plaatsen gezakt op de ranglijst van ‘meest vitale’ binnensteden en winkelgebieden.

Mooi dus dat de onderzoeker de uitvoering van zijn onderzoek onderzoekt. Maar mij is geleerd dat de doelstelling van een onderzoek is het constateren van het probleem, het achterhalen van de oorzaken van het probleem (eventueel achter het probleem).

Maar vooral niet het oplossen van het probleem dat de organisatie (bijv. de overheid) heeft. Anders gezegd, zorg voor functiescheiding en laat slagers niet hun eigen vlees keuren.

Conclusie

De progressieve voorhoede geniet natuurlijk van al deze innovatieve ontwikkelingen. Persoonlijk heb ik ook niets tegen innovaties, maar ik krijg kriebels als het mijn vrijheid beperkt.

Het zero-emissiebeleid staat ook haaks op de wens meer wonen, werken en recreëren in de binnenstad. Dus waarom niet het zero-emissiebeleid samen met logistieke partners, de inwoners en binnenstadondernemers vormgeven?

Daarbij de vraag; wie heeft er gestemd op een 15-minutenstad of dit zero-emissiebeleid? En sinds wanneer bepalen ambtenaren het beleid? Wat je overigens ook zag in de beantwoording van het WOO-verzoek, punt 11 van de opvallende WOB-punten.

Gekozen volksvertegenwoordigers moeten dan ook veel meer doen waarvoor ze zijn gekozen en niet meegaan in een valse dans tussen wethouders en de ambtenarij.

Innovaties mogen nooit ten koste gaan van democratische controle en persoonlijke vrijheid.

Enschede, voorop en vooruit
Nooit opgeven, niets doen is geen optie. Enschede is het waard!


Erwin
Erwin Versteeg

Erwin Versteeg is zelfstandig ondernemer en sinds maart 2018 voorzitter van ‘Verbindend Enschede’. De columns die hij schrijft, zijn op persoonlijke titel en bedoeld om een discussie op gang te brengen. Onderwerpen in de columns zijn lokaal, landelijke, geopolitiek of maatschappelijk, en daarmee lokaal en/of landelijk mogelijk geen onderdeel van hun (politieke-) verkiezingsprogramma.

.

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Geef een antwoord

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld