Dit is een bijdrage van Prof. dr. David Pinto en Ton Nijhof.

De stelling dat de Bijbel niet de hoogste autoriteit in – christelijke – godsdienstzaken is, is eenvoudig te verdedigen. Het is immers niet de Bijbel zelf, maar de uitleg die daaraan wordt gegeven door beroepschristenen zoals dominees en pastoors. Wat is nu acceptabel als religieuze grondslag; de Bijbel, of wellicht de uitleg die daaraan wordt gegeven, of misschien beide?

In de islam is de situatie overeenkomstig. De koran is volgens moslims ‘het letterlijke en ongewijzigde woord van Allah’ en wat moslims precies geloven en daarmee doen, wordt vooral bepaald door de manier waarop de koran door de beroepsmoslims wordt uitgelegd. Tot zover is er nog weinig nieuws onder de zon.  Op enkele enclaves na kent het christelijke geloof nog maar weinig ‘fundamentalisten’ die zich gezamenlijk terug hebben getrokken in dorpen om daar hun eigen ‘Christelijke Staat’ (CS) uit te oefenen. Dat heeft te maken met het feit dat het christendom ‘door de wasmachine van de Verlichting is gegaan’. Moslims hebben de pech dat hun geloof zelfs geen handwasje heeft doorgemaakt laat staan dat de grote, geïmmigreerde groepen apothekers en andere geleerden uit o.a. Aleppo daarvoor een wasstraat zouden construeren. Het tegendeel, zo weten we nu, is het geval. Toen de groep moslims in het Westen almaar groeide, zagen de beroepsmoslims zich genoodzaakt om na te reizen en erop toe te zien dat die wasstraat, en zelfs het handwasje, er niet kwam. Precies zoals de huisideoloog van de Moslim broederschap, ene Al-Qaradawi het voorschreef. Een beperkte meerderheid in de Almeerse gemeenteraad heeft, in het kader van ‘acceptatie’ en het ‘gelijkheidsbeginsel’ alvast besloten om de aanhang van Al-Qaradawi geen strobreed in de weg te leggen. Ze zien het planmatige karakter kennelijk nog niet.

Wederkerigheid

Zolang een religie of ideologie zich keurig aan de wet houdt, hoeven mensen die iets heel anders geloven zich geen bijzondere zorgen te maken. Het wordt pas vervelend als een religie of ideologie zaken voorschrijven die in strijd zijn met de wetgeving in een land. Dus dat de dominees, pastoors of imams de gelovigen een keuze voorhouden dat het beter is de wet van een land te overtreden, dan om de wetten van het opperwezen te overtreden. In het Westen hebben we van de christenen wat dat betreft niet veel last meer. Zij geloven in de Bijbel en dan vooral het ‘Nieuwe Testament’, waarin de profeet Jezus korte metten maakt met het Oude Testament. Toen een overspelige jongedame volgens de regels van het Oude Testament gestenigd zou worden, kwam volgens het Nieuwe Testament (Johannes 7:53 – 8:11) deze Jezus met de verbluffende boodschap, “Wie van u zonder zonden is; werpe de eerste steen”. Daarmee was de kous af. Het christelijke fundament van het Westen is gebouwd op een ondergrond van het begrip wederkerigheid: ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’.

Van Gogh

In de islam is dat allemaal veel moeilijker en een aardig voorbeeld daarvan is het begrip ‘jihad’. Dit woord uit het Arabisch (de stam JHD) betekent min of meer ‘streven’ en men maakt onderscheid in ‘innerlijk’ en ‘uiterlijk’. De laatste, ‘uiterlijk’ is de gewapende vorm van jihad jegens iedereen die moslims of de islam kennelijk schade toebrengt of wil toebrengen. Het meest vervelende ervan is nog dat de beroepsmoslims daar eigenlijk helemaal geen specifieke opdracht voor behoeven te geven. De uitspraak van de Haagse imam Fwaz Jneid over Theo van Gogh was ook van die orde: geen directe oproep, maar wel de uiting van een innige islamitische wens. Jneid preekte: “Oh God, bezorg Van Gogh een ziekte die door alle bewoners van de aarde niet kan worden genezen. Hij zou daardoor tevergeefs naar de dood verlangen en treft het niet.” De uitspraak van Jneid werd ter harte genomen door ene Mohammed Bouyeri en Van Gogh trof het inderdaad niet: hij werd 2 november 2004 door deze ‘verwarde man’ met een sterk islamitische inslag, conform Jneids’ wens vermoord.

Jihad moet

Waarom jihad van de islam nu zo nodig moet, kan goed worden uitgelegd zonder de koran er bij te halen. Ook moslims die de koran niet of nauwelijks kennen, kunnen zodoende toch aangezet worden tot deelname aan een jihad. Een eerste stap is dat iedere moslim van huis uit al weet dat mensen moeten leven naar Gods wil en de tweede stap is dat Gods wil de mens bekend is. Iemand die, hoe vaag ook, in God gelooft, kan daar weinig tegen inbrengen, behalve dan dat hij niet weet hoe de wil van God luidt. Die tweede stap, namelijk Gods wil ten aanzien van het menselijk gedrag, is voor moslims vastgelegd in de sharia. De sharia is een moeilijk rechtssysteem, waarvoor je om het te begrijpen, net als bij het Nederlands recht, een deskundig jurist moet raadplegen. Een leek kan immers nooit op eigen houtje bedenken wat het Nederlandse, dan wel het islamitische recht nu precies wel of niet voorschrijft.

Wie moslim is maar toch niet precies weet wat het islamitisch recht voorschrijft, heeft geen andere keuze dan de instructies van beroepsmoslims te volgen. Voor hen zijn de beroepsmoslims, die de sharia door en door kennen essentieel. De kennisvoorsprong van een imam is groot door zijn specifieke opleiding en zijn gezag wordt nog verder versterkt door de overtuiging dat de islam niet iets is voor amateurs. Ook een jurist doet er heel lang over om veel verstand van het recht te verwerven. De opleiding tot imam gaat ook voor een fors deel over de sharia, het islamitisch recht.

“Voor wie de islam afwijst
is echter geen plaats op deze wereld”

De regels van dat islamitisch recht bevatten – volgens moslims dus – de wil van Allah, en wie bewust de door Allah gegeven regels afwijst laat daarmee zien dat hij een vijand van Allah is. Voor wie de islam afwijst is echter geen plaats op deze wereld naar oordeel van de beroepsmoslims. Een overheid die uit naam van de democratie zo maar een beetje zelf wetten zit te maken, wijst kennelijk de wetten van Allah af en daar willen de beroepsmoslims weer van af. Wanneer de regering van zo’n staat uit moslims bestaat is dit zelfs nog erger dan het eenvoudig afwijzen van de Wil van Allah. Dan is het uittreding uit de islam. Het staatshoofd en de dienaren van zo’n staat zijn schuldig of medeplichtig aan dergelijke – islamitische – apostasie en mogen gedood worden. En gehoorzaamheid aan de sharia betekent dus ook deelnemen aan de jihad-oorlog jegens die lieden, zoals de sharia voorschrijft, naast het verplichte vasten, bidden, enzovoorts. Burgemeesters als Aboutaleb en Marcouch mogen daarom best blij zijn dat Al-Qaradawi hen voorlopig vrijstelling heeft verleend…

Gebedsoproep beledigend

Moslims in het Westen, die naar eigen bevinden jaren van zondig leven naar moslims oordeel op hun geweten kunnen hebben, zijn door de nagereisde imams zonder al teveel moeite tot jihadaanslagen te brengen om de eigen ziel te redden van het vagevuur. Een vage aanwijzing is genoeg om in actie te komen. Mohammed Bouyeri werd dan ook opgevolgd door een aantal ‘verwarde’ mannen. De vraag is echter niet of deze mannen verward waren, of dat de onderzoekers en beoordelaars van die aanslagen wellicht enigszins verward zijn. Het heeft er schijn van, want zolang gemeenteraadsleden met beroep op acceptatie en gelijkberechtiging toestaan dat niet-moslims iedere vrijdag beledigd mogen worden met versterkte gebedsoproepen staan we er als vrije maatschappij eigenlijk niet zo best voor.

——————–

Prof. dr. David Pinto geldt als de expert bij uitstek rond interculturele vraagstukken en is oprichter/grootaandeelhouder van het Intercultureel Instituut (ICI). Inmiddels verscheen zijn 20e boek: ‘Een Marokkaanse Jood van Analfabete Ouders’.

Ton Nijhof is bedrijfskundige en samen met Mat Herben erfgenaam van Prosper Ego’s ‘Oud Strijders Legioen’ en het legendarische Sta-Vast.

——————–

 

Steun de Nieuwe Zuil via BackMe, en blijf bijdragen zoals deze mogelijk maken! De Nieuwe Zuil is een platform voor iedereen die realisme wil verspreiden!

Delen via


Lees ook

Discussieer mee!

Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.

Om te reageren dien je eerst aan te melden.

Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.

Login hier in met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je per e-mail ontvangen hebt.

Maak hier een gebruikersnaam aan. Na verzenden ontvang je een e-mail met je wachtwoord waarna je meteen kunt inloggen en reageren.

Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld