In Ter Apel werden de afgelopen tijd onder meer 160 slag- en steekwapens in beslag genomen, een verdrievoudiging van de periode ervoor. En in 2023 waren er 36.700 officiële meldingen van incidenten waarbij duizenden meldingen van ’fysieke agressie tegen personen’.
Door: Erwin Versteeg
.
Als we het aantal meldingen vergelijken met Enschede (in 2023: 9038 meldingen, inclusief de hotspot van Lochemstraat) wordt erg duidelijk hoe schrikbarend hoog het aantal incidenten zijn. Maar ondanks het aantal incidenten wordt vanuit de officiële overheidsorganen nog steeds aangegeven dat “Een kleine groep asielzoekers zorgt voor overlast en/of criminaliteit“.
En dat terwijl vanuit hetzelfde officiële overheidsorganen (ministerie Justitie en Veiligheid) wordt aangegeven dat de veiligheidssituatie in en rond het aanmeldcentrum in Ter Apel de afgelopen maanden flink is verslechterd. Bij een onaangekondigde preventieve fouilleeractie (50 voetgangers en 20 automobilisten) op doordeweekse dag (13 augustus) heeft de politie onder meer drie messen, een ploertendoder en softdrugs in beslag genomen. Ook huisartsen die overdag in het aanmeldcentrum werken, doen dat inmiddels niet meer zonder de assistentie van beveiligers.
Er zijn ruim 300 locaties waar asielzoekers worden opgevangen in AZC’s. In totaal verblijven er 69.790 asielzoekers in de verschillende AZC’s. In 2023 waren er 62.734 asielzoekers in de verschillende AZC’s en dus 36.700 officiële meldingen van incidenten. En nu kun je het aantal incidenten niet zomaar terug rekenen en een voorspelling doen van het aantal te verwachten incidenten (941 incidenten, een stijging van meer dan 10%) voor het AZC in Enschede. Het zal echter ook niet zo zijn dat er geen incidenten zullen plaatsvinden.
Dat er bij een groot deel van de Enschedese inwoners, omliggende bedrijven en winkelcentra zorgen zijn over de veiligheid is echter terecht. Op de opvanglocatie zelf is dag en nacht een beperkt aantal beveiligers aanwezig. Het COA is in de praktijk bevoegd gezag op de opvanglocatie en niet de politie. Er zijn ook talloze voorbeelden dat alleen met toestemming van de COA de politie het AZC ook daadwerkelijk betreedt.
Om de veiligheid en veiligheidsgevoel te verbeteren is het dan ook raadzaam om een veiligheidsrisicogebied vast te stellen. Dit zou dan tevens een goede preventieve maatregel zijn. Het stelt de politie en andere handhavingsdiensten immers in staat om preventieve maatregelen effectiever uit te voeren en zal daardoor bijdragen aan de veiligheid.
Hierdoor kunnen tevens particuliere beveiligers bijdragen aan de veiligheid. Daarbij staat het COA garant voor alle onkosten die gemaakt moeten worden. En op basis van de actuele cijfers en feitelijke omstandigheden zal het COA overtuigen van de noodzaak niet veel moeite kosten. Het welslagen van deze AZC is immers in ieders belang.
De huidige gemeenteraad van Enschede heeft ermee ingestemd dat ook Enschede nu een AZC krijgt. Er worden echter in de voorbereiding en de bouw van het AZC gezondheidsregels met voeten getreden. Dat er erg sceptisch over het AZC wordt gedacht door de overgrote meerderheid van de Enschedeërs is echter geen sinecure. De stem van deze Enschedeërs doet er nu blijkbaar niet toe; het is namelijk geen verkiezingstijd.
Nu zitten we echter met deze situatie. Of misschien beter gezegd, de Enschedeër heeft zich door zijn stemgedrag in deze situatie laten manoeuvreren. En zullen we er het beste van moeten maken de komende 5 jaar.
In de directe omgeving van het AZC zijn veel bedrijven gevestigd. Ook zijn er verschillende winkelcentra en is er veel particuliere bewoning. Het AZC ligt tevens aan een doorgaande weg waar veel auto’s, fietsers en lopend publiek langs moeten voor hun dagelijkse woonwerk-verkeer.
Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te optimaliseren is dan ook in ieders belang. Het preventief fouilleren kan daarbij helpen en leiden tot een afname van criminaliteit en overlast en komt de leefbaarheid en veiligheid ten goede.
Door nu reeds gebieden als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen krijgen de politie en andere handhavingsdiensten extra mogelijkheden. Het stelt ze in staat om preventieve maatregelen effectiever uit te voeren zoals preventief fouilleren en het strafbaar stellen van het dragen van slag, steek en/of andere wapens.
In het belang van Enschede;
Nooit opgegeven, niets doen is geen optie. Enschede is het waard.
Erwin Versteeg is zelfstandig ondernemer en sinds maart 2018 voorzitter van ‘Verbindend Enschede’. De columns die hij schrijft, zijn op persoonlijke titel en bedoeld om een discussie op gang te brengen. Onderwerpen in de columns zijn lokaal, landelijke, geopolitiek of maatschappelijk, en daarmee lokaal en/of landelijk mogelijk geen onderdeel van hun (politieke-) verkiezingsprogramma.
.
Hier kan je reageren op onze artikelen en een inhoudelijke bijdrage leveren. Lees ook even onze huisregels.
Om te reageren dien je eerst aan te melden.
Reageer je voor de eerste keer? Registreer je dan hier.