Er gaat geen dag voorbij of de meeste media hebben wel weer een negatief artikel geschreven over Vladimir Poetin. In dat opzicht lijkt het alsof de Koude Oorlog nooit is afgelopen. De Russen blijven het gevaar, voornamelijk als we de ‘kwaliteitskranten’ zoals NRC en De Volkskrant moeten geloven. NRC kwam onlangs met een artikel over waarom radicaal rechtse blanke mannen zo van Poetin houden. Vage termen en argumenten zoals dat ‘Poetin wit is’ en ‘het voorbeeld van mannelijkheid’, waren voor de schrijfster de redenen waarom Poetin zo geliefd is.

Maar weinig lezen we over de houding van het Westen richting Rusland: onze media schotelen in dat opzicht een bijzonder eenzijdig narratief voor – what else is new. De complete chaos van de Jeltsin-tijd wordt geromantiseerd om zijn ‘vrije liberale democratie’ – de honger, de interne conflicten en de verrijking van de oligarchen worden voor het gemak ergens in een wat kleiner lettertype genoemd. Dat Poetin Rusland uit het slop heeft gekregen past natuurlijk niet in het huidige beeld.

Het boek Poetin  de binnenkant van de macht van de Duitse journalist Hubert Seipel geeft een enorm boeiend beeld van de Russische kant van het verhaal. Seipel is de enige westerling die het lukte om vijf jaar lang in het gezelschap van Poetin te verblijven. Hierdoor heeft hij diverse interviews met de president kunnen afleggen gedurende bijzondere tijden. Door de boeiende interviews en de vlotte schrijfstijl krijgt de lezer snel een beeld van hoe het Westen de Russen al jaren behandelen. Poetin blijft stilletjes hoop houden op betere banden met de EU, maar doordat de belangen van de EU steeds meer één en hetzelfde worden met de belangen van de NAVO, wordt de kans op betere banden met Rusland steeds kleiner.

Vooral Merkel en Obama hebben daaraan niks bijgedragen: door kleinering en schoffering werd de kloof tussen deze grootmachten en Rusland steeds groter. Aan de hand van diverse bronnen, speeches en interviews weet Seipel precies aan te tonen waarom de relatie zo bekoeld is. Van de Amerikanen is duidelijk dat ze Rusland als ‘vijand’ willen houden voor de Duitsers of de Fransen is het huidige beleid economisch gezien totaal onverstandig. Toch zien we wel degelijk dat het gebeurt.

Wilt u een breder beeld krijgen van de (geo)politiek tussen het Westen en Rusland? Dan is dit boek zeker een aanrader. Seipel is daadwerkelijk een journalist met een vakkundige achtergrond en iemand die informatie wist te krijgen van de hoogste personen binnen het Kremlin. Hij weet ook in zijn boek bijzonder accuraat te omschrijven hoe de Russische cultuur eruitziet en waarom bepaalde gewoontes er zijn. Dit laat nog eens zien hoe hypocriet het Westen kan zijn: wel moeten we tolerant zijn naar andere culturen, maar de Russische cultuur blijft ‘achterlijk’. Gelukkig brengt Seipel hierin genoeg nuances aan.

Wil je met gelijkgestemden van gedachten wisselen over deze materie (en alle andere dingen die je wil bespreken)? Kom naar de café-avond ‘Verhalen uit de Samenleving’ op 2 september in Rotterdam!

Lees verder:

Gesprek met Wierd Duk over Rusland en Duitsland: